Mitä haluan elämältäni?

Valmennuksissa puhutaan usein tavoitteista ja niiden saavuttamisesta. Tavoitepuheen keskellä voi herkästi tuntua siltä, että elämässä pitäisi tavoitella jotain suurta ja ihmeellistä. Mitä minä mukamas haluan elämältäni? Tiedänkö edes mitä haluan?

Omia tavoitteitaan saattaa vähätellä, jos on kuvitelma, että pitäisi vähintäänkin tavoitella mahtavaa uraa, suurta toimeentuloa ja isoa taloa järven rannalta. Elämässä tavoitteet voivat kuitenkin olla ihan mitä tahansa tärkeää, kuten parempaa yöunta tai enemmän aikaa perheen parissa. Omat tavoitteet saattavat tuntua myös hyvin epämääräisiltä ja on hankala tunnistaa, että mitkä asiat toisivat itselle lisää hyvinvointia. Valmennuksessa selkeytetään sitä, missä olet nyt ja mihin haluat elämässäsi suunnata. Tavoitteenahan voi olla myös se, että miten ylläpitää tämän hetken hyvää tilannetta.

cropped-dscn0131-e13987131413511.jpg

Olen itse ollut useita kertoja valmennettavana ja kerta toisensa jälkeen hämmästynyt sitä, miten tärkeää ja innostavaa on kirkastaa itselleen asioita, joita todella elämässään haluaa toteuttaa. Tavoitteiden toteutuminen on prosessi, joka koostuu useista pienistä arkisista teoista, valinnoista ja päätöksistä. Välillä olen huomannut, että reitti kohti tavoitettani on ihan toisenlainen kuin olin alunperin kuvitellut. Tavoitteen toteuttamista ei siis välttämättä kannata suunnitella liian tarkkaan, vaan on hyvä jättää tilaa luovuudelle ja elämälle. Lukkoon löydyt aikataulut ja hiostavat tehtävälistat voivat tyssätä innostuksen, mutta selkeä tavoite ja muutamat seuraavat innostavat askeleet vievät sinua todennäköisemmin eteenpäin.

Kaikkein parhaimmin tavoitteen toteutumiseen vaikuttaa toiminta. Kun haluat saada jotain aikaa, toimi! Kun kaipaat muutosta, toimi! Kun sinulla on tavoite, toimi! Olen pitkään haaveillut siitä, että saisin viettää enemmän aikaa luonnon keskellä. Pitkään olen jahkaillut ja harmitellutkin, miten paljon olen vain sisätiloissa töissä ja vapaa-ajalla. Sitten päätin alkaa toimimaan toisin. Olen vienyt itseni luonnon keskelle ja haastanut itseäni uusiin juttuihin. Tänä keväänä olen käynyt melontakurssin sekä retkeillyt telttaillen kansallispuistossa. Molemmat asiat ovat askelia suuremmissa tavoitteissani, mutta samalla ne myös toteuttavat haavettani luonnossa liikkumisesta. Törmäsin Instagramissa ideaan nukkua sata yötä ulkona ja päätin ottaa itselleni sopivamman tavoitteen nukkua vuoden aikana kymmenen yötä ulkona. Se on kymmenen yötä enemmän kuin viime vuonna! Mitä sinä haluaisit elämässäsi toteuttaa?

Mainokset

Huomio sinuun – 15 minuutin haaste

Mitä sinä haluat tehdä tänään oman hyvinvointisi eteen?

Huomasin tänä aamuna heräillessäni, että selkä vähän kipuilee ja kroppa ei haluaisi millään herätä, vaan mieluummin kaivautuisi syvemmälle peiton alle. Vapaapäivänä ei ollut mitään kiirettä ponkaista pystyyn, joten olisin voinut jäädä lojumaan sänkyyn pidemmäksikin aikaa. Nousin kuitenkin, sillä verhonraosta näin, että ulkona paistaa aurinko ja muutenkin, haluan saada tänään paljon aikaiseksi.

kehonhuolto

Noustuani keho ilmoitteli jumituksistaan ja selkä tuntui edelleen jäykältä. Ajatuksissa alkoi pyöriä tuttu mylly, jossa yhtenä vaihtoehtona on sohvalle rojahtaminen ja toisena se, että tekisinkin jotain fyysistä, joka voisi helpottaa oloa. Viimeisimmästä joogasta ja varsinaisesta venyttelystä on kulunut useampi kuukausi eikä lopputulos ollut kovin motivoiva. Kirjoitinkin kivuliaasta olotilastani tammikuussa.

Päätin, että teen edes jotain pientä, vaikka yhden pienen liikesarjan. Päätin tehdä yhden aurinkotervehdyksen. Olen tehnyt aurinkotervehdyksiä melko paljon, joten liikkeet tulivat ulkomuistista, mutta huomasin, että liikeradat kuitenkin hakivat paikkaansa. Horjuin, ähkyin, puhisin ja hengitin katkonaisesti. Tuntui, etten saa itseäni oikeisiin asentoihin jumittavista lihaksista johtuen.

Tein liikkeet kuitenkin lempeäsi, repimättä ja kuunnellen sitä, miltä kropassa tuntuu: lähinnä jäykältä.

Sarjan lopuksi nousin seisomaan ja puhalsin ulos. Ensimmäinen sarja pitkään aikaan tehtynä. Ylitin kynnyksen, jota en ole ylittänyt aikoihin. Päätin tehdä toisen sarjan ja jopa kolmannen. Kolmatta sarjaa ennen avasin terassin oven ja annoin raikkaan kevätilman virrata keuhkoihin samalla, kun tein liikkeitä. Huomasin, että hengitys on jo muuttunut helpommaksi ja auttoi liikkeiden tekemisessä.

Käytin päivästäni aikaa 15 minuuttia oman kehon huomioimiseen. Tuon ajan olisin helposti roikkunut sosiaalisessa mediassa, mutta nyt käytin sen itseeni. Tuo hetki ei vielä pelasta minua selkäjumituksiltani, mutta se on aina eteenpäin ja parantaa minun hyvinvointiani. Meidän jokaisen päivä koostuu pienistä hetkistä, joissa voimme tehdä valintoja oman hyvinvointimme suhteen, kuten seuraavaksi päätän mitä syön aamupalaksi. Pöydällä on tortillasipsejä, mutta voin valita myös jotain terveellisempää. Myöhemmin tulee mietintään, käynkö tänään ulkona ja siinäkin kohdassa jokainen hetki ulkoilmassa on enemmän kuin koko päivä sisällä.

Jos aloittamisen kynnys on suuri ja haluat todella saada jotain tehtyä, madalla kynnystä niin paljon, että saat itsesi toimimaan. Suuremmat tavoitteet tuntuvat meistä usein musertavilta, kun ymmärrämme, että niihin on vielä matkaa. Jokainen päivä tarjoaa sinulle kuitenkin mahdollisuuksia valintoihin kohti tuota tavoitettasi.

Jokainen pikkuruinenkin askel eteenpäin on askel eteenpäin. Ota askelia ilolla. Haastan sinut tekemään 15 minuutin ajan jotain, mikä tekee Sinulle hyvää.

Saat itse päättää sen, mitä tuo tekeminen on. Kuulen mielelläni, mitä olet tehnyt, joten kerro se kommenttina. Nyt, mene ja toimi! Minä aion mennä vielä tekemään muutaman aurinkotervehdyksen, koska keho todella tuntuu heräävän niiden avulla.

Kun läheisen kotona vaivaa mahdoton kaaos…

On koteja, on asuntoja, joissa tavarat ovat ottaneet vallan. Huoneissa ei mahdu kunnolla liikkumaan ja tavarakasat kasvavat jatkuvasti korkeutta. Tällaisessa kodissa on monenlaisia riskejä, jotka kohdistuvat kodin asukkaisiin, tavaroihin, asuntoon ja naapureihin. Joku tai useampi kodin asukkaista on niin kiintynyt tavaroihin, että niistä luopuminen muodostuu mahdottomaksi ja tavarat alkavat merkitä huomattavasti paljon enemmän kuin useimmille meistä. Tavaroista on tullut omistajansa jatke, ikään kuin uusi raaja, jonka pois leikkaaminen tuottaa suunnatonta tuskaa.

Läheisille ja tällaisen henkilön kanssa työskenteleville auttajille voi tulla mieleen vain tyhjentää asunto ja auttaa ihmistä kohti selkeämpää arkea. Kannattaa kuitenkin malttaa. Kyse ei ole laiskuudesta tai viitsimättömyydestä, josta ”paranee” tormistautumalla. Kyse voi olla pakonomaisesta keräilystä tai keräilypakosta, jossa olennaista on se, että henkilö kokee tarpeelliseksi säilyttää tavaraa ja tavaran poisheittäminen on vaikeaa siitä huolimatta, ettei sillä olisi rahallista arvoa sekä se, että tavaramäärästä on henkilölle olennaista haittaa.

Mitä voi sitten tehdä? Muista, että tilanteet ovat aina yksilöllisiä ja asukkaan elämäntilanne vaikuttaa paljon siihen, miten hyvin kotia pääsee järjestämään. Mahdolliset psykiatriset diagnoosit ja muut sairaudet voivat vaikeuttaa jo muutenkin haastavaa tilannetta.

keräilypakko
Tässä muutamia vinkkejä siihen, miten tilannetta voi lähteä purkamaan.

  1. Älä tee mitään salaa. Jos järjestät kotia asukkaan poissa ollessa tai heität tavaraa pois häneltä lupaa kysymättä, voit olla pian tilanteessa, ettei hän päästä sinua enää asuntoonsa ollenkaan.
  1. Varaa reilusti aikaa. Valtavassa kaaoksessa olevan asunnon järjestäminen, erityisesti pakonomaiseen keräilyyn taipuvaisen ihmisen kanssa, ottaa aikaa. Saatte päivässä hommaa eteenpäin kenties mitättömän tuntuisen palan. Usko kuitenkin siihen, että homma kannattaa.
  1. Aloittakaa siitä, mikä on asukkaalle helpointa. Tällaisen tavararyhmän löytäminen voi olla vaikeaa, mutta helpoimpia ja selkeästi rajattavia kohteita voisi olla esimerkiksi vanhaksi menneet lääkkeet ja ruoka, kuolleet kasvit ja tyhjät pesuainepullot. Jollekin jätepaperit merkitsevät lehtiä, jotka pitää saada vielä luettua. Keskustelkaa, että onko asukkaalla todella elämässään aikaa lukea kaikkia niitä lehtiä, joita kotiin on kertynyt. Voitte sopia vaikka jonkin vuoden, josta vanhemmat lehdet voi heittää menemään paperinkeräykseen.
  1. Kerätkää samanlaiset yhteen. Kodista voi löytyä samankaltaisia tavaroita eri puolilta asuntoa. Kerätkää tavaroita ryhmittäin ja miettikää yhdessä tarvitseeko asukas todella 100 saippuapulloa vai voisiko 50 niistä lahjoittaa vaikka asunnottomille tai muuhun hyvään tarkoitukseen. Asioita voi yrittää laittaa mittasuhteisiin. Kuinka pitkään menisi käyttää 100 saippuapulloa, jos yksi pullo kestää vaikka kuukauden? Tätä voi laajentaa kaikkiin tavararyhmiin. Kuinka monta vuotta kestäisi, että kaikki t-paidat olisivat päällä yhden päivän?
  1. Ole hienovarainen. Kyse on toisen henkilön kodista ja hänen tavaroistaan. Mitä jyrkemmin ja tuomitsevammin suhtaudut ja käyttäydyt, sitä tiukemmin tällainen henkilö tarttuu tavaroihinsa. Vaikka asukas olisikin halukas muutokseen, herättää muutos toteutuessaan hänessä todella ristiriitaisia tunteita. Samaan aikaan, kun keräilyongelmainen haluaa lisää tilaa vaatehuoneeseen, hän kokee mahdottomaksi luopua tarpeettomiksi käyneistä vaatteista.
  1. Pyydä apua. Keräilypakkoon voi saada helpotusta kognitiivisesta psykoterapiasta ja joissain tapauksissa myös lääkityksestä. Ohjaa tuttavaasi avun piiriin. Kodin järjestämistä ajatellen voi apuna olla myös ammattijärjestäjä, jonka palvelujen käyttöön voi kysyä taloudellista tukea sosiaalitoimistosta. Lähimmän ammattijärjestäjän löydät osoitteesta http://www.ammattijarjestajat.fi

Lisätietoja ja apua kirjasta: Keräilypakko – Aarteidensa vankina. Steketee, Tolin, Frost. Prometheus. 2014.

Uuni puhtaaksi ilman kemikaaleja

Olen ottanut tavoitteekseni saada tehtyä kotitöitä, joita olen lykännyt kerta toisensa jälkeen. Lista ei ole loputon, mutta silti huomaan miten helposti yritän vain sysätä tekemisiä myöhemmäksi. Listalla on lähinnä siivoamiseen liittyviä juttuja, kuten saunan ja uunin pesu. Olen saanut paisuteltua mielessäni nuo hommat niin valtaviksi, että toimeen tarttuminen on vaikeutunut. Tilanteen ratkaisemiseksi tarvittiin pala päättäväisyyttä ja homma ratkesi, kuten arvata saattaa, yllättävän helposti.

uunin-puhdistus

Löysin netistä erään FB-keskustelun kommenteista vakuuttavan vinkin uunin puhdistamiseen ja päätin kokeilla sitä. Toinen tavoitteeni on vähentää kemikaalikuormaa ja hyödyntää myrkyttömiä puhdistusaineita. Jätin siis ostamatta kaupasta uuninpuhdistusainetta ja sen sijaan suuntasin elintarvikkeiden luo. Ostoskoriin tarttui ruokasoodaa ja etikkaa. Toteutin ohjeen ja sehän toimi! Hyväksi todetut keinot on syytä jakaa myös muille, joten tässä sinullekin toimiva uuninpuhdistusvinkki.

Kumoa purkillinen ruokasoodaa kulhoon ja lisää pieni tilkka vettä, että sooda muuttuu tahnaksi. Levitä tahna uuniin puhdistettaviin kohtiin ja anna vaikuttaa mieluiten yön yli. Uuni on tässä vaiheessa kylmä. Pyyhi seuraavana päivänä soodat pois ja tarvittaessa hankaa rätillä tai soodakokkareella pinttyneemmät likatahrat pois. Lämmitä tämän jälkeen uunia hieman. Huuhtele jäähtynyt uuni etikkavedellä.

Meillä uuniin jäi hiukan roiskejälkiä, koska olin todellakin siirtänyt uunin pesua jo aivan liian pitkään. En jaksanut hinkata ja hangata ihan kaikkein pienimpiä jälkiä irti. Uunista puhdistui kuitenkin ehdottomasti suurin osa liasta ja myös tahrat, joiden en uskonut enää irtoavan. Oma huomioni oli, että vettä kannattaa lisätä soodan sekaan todella vähän, koska muuten sekoitus muuttuu tahnan sijaan liemeksi, joka vain valuisi uunin seinämiä pitkin.

Onko sinulle ekologisia siivousvinkkejä, joita voisit jakaa muillekin? Kirjoita kommentteihin vinkkisi.

Oon takakiree

”Ja sitten otatte tuntumaa takareiteen ja annatte sen rentoutua…” Entäs jos ei rentoudu, ei sitten millään.Takareisi jumittaa, selkä kinnaa, jalkapohjistakin löytyy kipupisteitä, joita en ikimaailmassa uskonut olevan. ”Tämä linja menee sieltä jalkapohjasta aina päähän asti.” No siltä kyllä tuntuukin! Jo tunnin ensimmäisen viiden minuutin aikana tuntuu siltä, että haluaisin luovuttaa. Ja tämä oli toki vasta lämmittelyä.

Jooga- ja venyttelytunnit ovat minulle lähes poikkeuksetta jossain vaiheessa melko tuskaisia, vaikka toki löydän niistä myös rentouttavan ja minua hoitavan puolen. Lihakseni tuntuvat pitävän kiinni jumituksistaan hyvin itsepintaisesti ja aiheuttavat minulle kiputiloja jokapäiväisessä elämässä.

Sinä olet kiero ihminen. 😉

Olen käynyt fysioterapiassa, hieronnoissa ja jäsenkorjaajalla elämäni aikana useita, useita kertoja. Ei ole ilmaista lystiä se. Eikä kivutonta. Joskus sanoin minua hoitaneelle fyssarille, että minä hullu tulen tänne vapaaehtoisesti ja vieläpä maksan tästä kivusta ja kärsimyksestä. Ensimmäisen minua hoitaneen fysioterapeutin diagnoosi rankani kunnosta oli: ”Sinä olet kiero ihminen.” Oli virheasentoja suuntaan jos toiseenkin. Tuosta käynnistä on kulunut jo parikymmentä vuotta ja yhä tuskailen näitä ihan samoja juttuja.

joogajumiKyse ei ole siitä, etteikö minulla olisi tietoa siitä, mitä minun kannattaisi tehdä. Kyllä, tiedän hyvin jooga-asanat, jotka varmasti auttaisivat, tiedän ruokavalion vaikutuksista, tiedän lihaskunnon tärkeydestä, ymmärrän himpun myös kilpirauhasvaivojen merkityksestä lihasjumituksiin, mutta ei, tämä kaikki tieto ei vain siirry käytäntöön.
Eilen illalla joogamatolla puuskuttaessani tunsin taas kiristyksen takareidessä, lantiolla, selässä ja oikeestaan kaikkialla, mikä on kehoni selkäpuolella. En voinut välttää ajatusta: ”Oon takakiree.” Tiedän toki myös kehon ja mielen yhteyksistä ja ajatuskulkuni jatkui kohti henkistä hyvinvointiani ja pohdintaa, miten takakireys näkyy käytöksessäni ja mielenmaisemassani. Hetkessä mielessä vilisti tilanteita, joista minun oli helppo tunnistaa tietty takakireys, joka ei välttämättä näy muille, mutta joka kiristää lihasten lisäksi myös mieltäni.

Aamulla herätessäni selän lihakset kapinoivat. Selkä, lavat ja niska tuntuivat olevan enemmän jumissa kuin aikoihin. Nyt riittää. Haluan kivuttomat heräämiset, vetreät lihakset ja joustavat nivelet. Haluan mieleni kireyksien sulavan. Minulla on ajatuksia siitä, mitä tarvitsen päästäkseni tavoitteeseeni ja aion kertoa teille tästä matkasta myös jatkossa.

Lupaukset todeksi!

Uusi vuosi on monille ihmisille kuin uusi alku. Miksipä ei, vuoden vaihtuminen symboloi uusia mahdollisuuksia ja avautuu ikään kuin puhtaana pöytänä. Uuteen alkuun liittyy myös päätöksiä siitä, miten haluaa elämän muuttuvan. Lupaan laihtua, lupaan viettää enemmän aikaa kavereiden kanssa, lupaan syödä terveellisemmin, lupaan, lupaan, lupaan… Kun muutama viikko tai kuukausi on kulunut, ovat lupaukset ja jalot päätökset parantaa tavat valuneet hukkaan. Kuinka moni edes muistaa, mitä tuli luvanneeksi viime uutena vuonna? Minä en ainakaan.

uusivuosi

Tänä vuonna voit tehdä uutena vuonna lupauksia, jotka eivät jää pöytälaatikkoon pölyttymään. Ota kynää ja paperia, istahda alas ja pysähdy miettimään, mitä todella haluat tulevalta vuodelta. Nyt ei kirjata tyhjiä lupauksia, vaan aitoja toiveita ja tavoitteita. Ole realisti, vuosi on rajallinen aika ja toisaalta aikaa ja mahdollisuuksia on vaikka mihin. Kun olet saanut nimettyä toiveita ja tavoitteita, kirjoita jokaiseen tavoitteeseen ainakin muutamalla ranskalaisella viivalla, että miten alat toteuttamaan tavoitettasi. Mieti realistisia ja konkreettisia askelia.

Tässä sinulla muutama vinkki, joilla pääset hyvin alkuun tavoitteiden ja toteutuksen kanssa.

  1. Mieti, mitä todella haluat. Haluat varmasti päättää ja luvata jotain sellaista, mikä aidosti tuo sinulle lisää hyvää mieltä ja oloa. Lupausta tehdessäsi muista, että lupaat itsellesi etkä muille. Uuden vuoden lupaus tai mielestäni paremminkin uuden vuoden tavoite on vapaa syyllisyydestä tai velvollisuudentunnosta. Tavoite on positiivinen ja se koskee itseäsi. Tavoitteenasi ei ole muuttaa muita kuin itseäsi.
  2. Kun tiedät mitä haluat, luo siitä mahdollisimman selkeä ja konkreettinen tavoite. Todennäköisesti sinua motivoi, kun näet tuloksia, joten tavoitteen on hyvä olla jollain tavoin mitattavissa tai osoitettavissa toteen. “Syön terveellisemmin”, on hyvä tavoite, mutta tuossa muodossaan vielä melko epätarkka. “Syön salaattia kahdella aterialla päivässä” on jo paljon selkeämpi. Mieti, mitä tavoite tarkoittaa konkretiassa ja luo siitä itsellesi myönteinen lause.
  3. Aseta itsellesi välitavoitteita. Pitkä matka kuljetaan askel askeleelta, joten ota pieniä askelia kohti tavoitettasi. Välitavoitteiden tarkoituksena on rohkaista sinua pienin askelin pois omalta mukavuusalueeltasi. Jos lopullisena tavoitteena on syödä päivittäin kahdella aterialla salaattia, voi välitavoitteena olla, että syö jotain tuoreita kasviksia yhdellä aterialla.
  4. Anna itsellesi aikaa sopeutua. Hyvätkin päätökset saattavat romuttua, jos tehdään liian suuria muutoksia kerralla. Sinulla menee aikaa tottua uusiin tapoihisi, joten anna itsellesi aikaa toteuttaa jokaista välitavoitetta vaikka muutamien viikkojen ajan. Riippuen tavoitteistasi ja elämäntilanteestasi, voi olla, ettet pysty samanaikaisesti toteuttamaan kovin monia muutoksia. Kun etenet sopivin askelin, pääset jatkuvasti eteenpäin. Aivot tarvitsevat 30 toistoa oppiakseen jonkin uuden tavan, joten älä luovuta alkumetreillä.
  5. Ota tavoitteiden toteuttamiselle aikaa. Laita kalenteriin merkintä ja itsellesi muistutuksia, että saat tehtyä sen, mihin olet pyrkimässä. Tämä on panostus elämänlaatuusi, joten anna sille sen ansaitsema aika. Se, mitä teet ja mihin käytät aikaasi kertoo todellisista arvoistasi.
  6. Nauti edistymisestäsi! Jokainen ottamasi askel on askel eteenpäin! Jos käy niin, että otteesi repsahtaa, voit aina palata uudelleen suunnitelmaasi. Kun askeleet ovat sopivan pieniä, pääset niihin helpommin kiinni.

OmaTilan Facebook-sivulta löydät tammikuun 2017 ajan #LupauksetTodeksi -kalenterin, jonka luukuista avautuu ideoita ja inspiraatiota uuden vuoden lupausten, tavoitteiden ja päämäärien toteuttamiseksi.

Jos kaipaat lisää selkeyttä ja rohkaisua tavoitteiden toteuttamiseen, tule henkilökohtaiseen valmennukseen.

OmaTilan blogi herää eloon!

OmaTilan blogi on ollut hävyttömän pitkään hiljaa. Sille on syynsä. Olen odottanut hetkeä, että minulla olisi jotain sanottavaa. Aikaa on näköjään hurahtanut useampi kuukausi välissä, mutta katsotaan miten tästä nyt jatketaan eteenpäin.

OmaTilan vuoden 2017 teema on Lupaukset Todeksi. Teeman kantava ajatus on se, että toteuttaisimme läpi vuoden niitä asioita, joita tavoittelemma uuden vuoden lupauksissamme. Blogissa tulee olemaan vuoden 2017 aikana eri tyyppisiä ajatuksia siitä, miten saamme lupauksiamme todeksi.

tyhjasivu
Ajatuksia ja ideoita tulevalle vuodella on siis runsaastikin, mutta toivon, että myös sinä kertoisit toiveistasi. Mistä toivoisit, että kirjoittaisin? Millaiset aiheet sinua kutkuttaisivat? Kirjoita kommentteihin aatoksiasi.